07/05/2010

ShowDialog i zwalnianie zasobów

Home

TestForm form = new TestForm();

if (form.ShowDialog() == DialogResult.OK)
{
  ...
}
Czy powyższy króciutki fragment kodu powodujący wyświetlenie okna dialogowego jest poprawny? Niestety, jeszcze do niedawna powiedziałbym bez mrugnięcia oka, że oczywiście tak. Niestety ponieważ ta odpowiedź jest niepoprawna. Do tego aby ten kod był poprawny brakuje niewielkiej ale za to bardzo istotnej rzeczy i zostało to pokazane poniżej:

using(TestForm form = new TestForm())
{
  if (form.ShowDialog() == DialogResult.OK)
  {
    ...
  }
}
Zamiast klauzuli using można oczywiście wywołać Dispose. Dlaczego jednak jawne zwolnienie zasobów jest w ogóle potrzebne? Czy to oznacza, że za każdym razem kiedy chcemy wyświetlić jakieś okno musimy pamiętać o klauzuli using?

Odpowiedź brzmi nie, jest to konieczne tylko jeśli wyświetlamy okno dialogowe. W takim wypadku po jego zamknięciu nie następuje wywołanie metody Close, która zwolni za nas zasoby. Dzięki temu możemy użyć tego samego okna ponownie. Nie jest to żadna wiedza tajemna i można o tym przeczytać w dokumentacji metody ShowDialog:

Unlike modeless forms, the Close method is not called by the .NET Framework when the user clicks the close form button of a dialog box or sets the value of the DialogResult property.

Kolejny raz przekonuję się, że nawet jeśli czegoś używamy bardzo często i jest to dla nas coś prostego i oczywistego to nie znaczy to, że robimy to na 100% dobrze :)

10/04/2010

.NET Reflector Pro

Home

.NET Reflector Pro to najnowsza odsłona dobrze znanego programistą .NET narzędzia, firmy redgate, ktora pojawiła się na rynku 15 lutego. Do tej pory nie miałem okazji się z nią zapoznać ale ostatnio nadrobiłem zaległości i jestem zachwycony nowymi możliwościami programu. Co mi się tak spodobało?

Otóż .NET Reflector Pro to plugin integrujący się z środowiskiem Visual Studio, który pozwala na dekompilację pakietów C#/VB w locie, a następnie ich debugowanie! Innymi słowy jeśli korzystamy z bibliotek jakiegoś zewnętrznego dostawcy ale nie posiadamy jej źródeł, a z jakiegoś powodu chcemy ją zdebugować postępujemy następująco:
  • Wybieramy polecenie Choose Assemblies To Debug z menu .NET Reflector w Visual Studio.
  • Zaznaczamy interesujące nas pakiety.
  • Klikamy OK.
  • Rozpoczynamy debugowanie, a niewidoczny do tej pory kody stoi dla nas otworem. Możemy stawiać pułapki, podglądać wartości zmiennych itd.
Proste, prawda? Bardzo lubię takie narzędzia, minimum wysiłku i maksimum korzyści. Niestety ale plugin jest płatny - można jednak testować go przez okres 14 dni (do pobrania tutaj). Szczerze polecam!

03/04/2010

Po konferencji

Home

Od mojej sesji na temat IntelliTrace podczas Warszawskich Dni Informatyki minęły już prawie trzy tygodnie. Pora odpowiedzieć na kilka pytań: Jak było? Jak spisali się organizatorzy? Czy jestem zadowolony ze swojej prezentacji? Co wypadło dobrze, a co źle?
Zacznę od tego, że organizatorzy czyli Student Partners z warszawskich uczelni stanęli na wysokości zadania i przygotowali w pełni profesjonalną konferencję. Wydarzenie było dobrze rozreklamowane i frekwencja dopisała. Zadbano o profesjonalne nagłośnienie. Prelegenci mogli spokojnie przygotować się do wystąpienia w zarezerwowanym dla nich pokoju. Nie chodzili też głodni i spragnieni, uczestnicy zresztą również nie ;) Każdy dostał materiały konferencyjne, w tym pendriv'a. Można było wygrać laptopa, a w czasie przerw pograć na konsoli XBOX. Zorganizowano też konkurs Guitar Hero oraz przygotowano ankiety.

Mam tylko kilka uwag ale niewielkiego kalibru. Wolałbym aby impreza odbyła się bliżej centrum albo jakiejś stacji metra ale zdaję sobie sprawę, że to nie taka prosta sprawa. Po drugie obsługa konferencji mogłaby rozpoznawać prelegentów i nie kazać się im rejestrować :) Dziewięć osób to nie jest znowu taka duża liczba. Największe zastrzeżenie mam do rzutnika, który przynajmniej podczas mojej sesji nie spisał sie dobrze i jakość obrazu była słaba.

Jak oceniam swoją sesję? W skrócie jestem zadowolony. Przed konferencją byłem trochę zdenerwowany ale zaprocentowało dobre przygotowanie i wcześniejsze przećwiczenie prezentacji. Dzięki temu kiedy zacząłem mówić nerwy odpuściły i poczułem się swobodniej. Plan prezentacji, układ i treść slajdów miałem w głowie i nie musiałem zastanawiać się kiedy co powiedzieć. Sądzę, że mówiłem głośno i wyraźnie. Udały się również wszystkie zaplanowane pokazy IntelliTrace, Visual Studio 2010 i przygotowanych programów. W czasie i po sesji uczestnicy zadawali pytania.

Oczywiście zdaję sobie sprawę z kilku niedociągnięć. Co mi nie wyszło? Po pierwsze po konferencji zwrócono mi uwagę na błąd ortograficzny na jednym ze slajdów. Na swoją obronę mogę powiedzieć, że Power Point też go nie zauważył. Po drugie nie ustrzegłem się błędu w wymowie słowa debugger oraz zapomniałem powiedzieć o jednej czy dwóch rzeczach. Nagrania swojej sesji jeszcze nie widziałem ale zdaję sobie sprawę, że pomimo wszystko byłem zdenerwowany - zdarzyło mi się zaciąć czy powiedzieć coś niezrozumiale. Powinienem również zachowywać się swobodniej.

Podsumowując konferencję oceniam na bardzo mocne 5, brawo dla organizatorów. Swojej sesji nie podejmują się oceniać ale chętnie wysłucham waszych opinii i uwag.

Chciałbym również podziękować żonie za pomoc w przygotowaniach do konferencji, cierpliwe wysłuchanie i cenne uwagi.

02/03/2010

Warszawskie Dni Informatyki 2010

Home

Zapraszam na konferencję Warszawskie Dni Informatyki 2010 oraz na moją sesję podczas, której opowiem, a przede wszystkim pokażę jedną z najciekawszych nowości w Visual Studio 2010 - IntelliTrace!


21/02/2010

World of Goo

Home

Rozgłos i zainteresowanie zdobywają dwa rodzaje gier komputerowych. Te, które są tworzone przez wielkie studia developerskie i mają budżety sięgające dziesiątek milionów dolarów oraz te tworzone w małych studiach, stosunkowo niewielkim nakładem pieniędzy ale nowatorskie, przyciągające nietypowym pomysłem i podejściem do tematu. Te drugie przeważnie nie zachwycają grafiką czy rozmachem ale potrafią wciągnąć na długie godziny. Na taką grę natknąłem się ostatnio.

Word of Goo czyli świat glutów ;) to logiczno, zręcznościowa gra, w której ogromne znaczenie odgrywają prawa fizyki. Grę charakteryzuje specyficzne poczucie humoru i nietypowa oprawa graficzna, a rozgrywka jest naprawdę wciągająca. W skrócie polega na budowaniu różnorakich konstrukcji (mostów, wież itp.) z tytułowych glutów. Może i brzmi to trochę dziwnie ale daje bardzo dużo radości.

Nie chciałbym sie tutaj rozpisywać ponieważ w sieci można znaleźć niejedną dobrą recenzję tej gry. Od siebie serdecznie polecam ten tytuł każdemu kto lubi trochę pomyśleć, ceni innowacyjność i lubi dobrą zabawę. Grę można kupić już za 20 zł!