03/03/2012

Domeny aplikacyjne, konstruktor statyczny, a platforma x86 vs x64

Home

Na początek trochę kodu. Zacznijmy od klasy testowej:
public class TestClass : MarshalByRefObject
{
    static TestClass()
    {
        Console.WriteLine(String.Format("I'm in the static constructor in the domain '{0}'.",
            AppDomain.CurrentDomain.FriendlyName));
    }

    public void Hello()
    {
        Console.WriteLine(String.Format("Hello from the domain '{0}'.", AppDomain.CurrentDomain.FriendlyName));
    }
}
Teraz kod testujący:
AppDomain domain = AppDomain.CreateDomain("Test");

TestClass t = (TestClass)domain.CreateInstanceAndUnwrap(typeof(TestClass).Assembly.FullName, typeof(TestClass).FullName);
t.Hello();
Oraz pytanie co zostanie wypisane na ekran? A w szczególności ile razy zostanie wywołany konstruktor statyczny? W głównej domenie aplikacyjnej? W domenie pomocniczej? A może w obu?

Skoro o to pytam to zapewne gdzieś tkwi haczyk. Otóż okazuje się, że wynik będzie zależał od tego czy program został skompilowany z opcję Platform target ustawioną na x86 czy x64. W przypadku x86 na ekran zostanie wypisany taki wynik:

I'm in the static constructor in the domain 'Test'.
Hello from the domain 'Test'
A w przypadku x64 taki:
I'm in the static constructor in the domain 'Test'.
I'm in the static constructor in the domain 'ConsoleApplication.vshost.exe'.
Hello from the domain 'Test'
Jeśli natomiast program zostanie skompilowany z opcją AnyCPU wynik będzie zależał od maszyny na jakiej go uruchomimy.

Konstruktor statyczny dla danej klasy wołany jest co najwyżej jeden raz w danej domenie aplikacyjnej. Jak jednak widać w zależności od platformy może zostać wywołany w jednej lub dwóch domenach. Może to mieć znaczenie kiedy jego kod będzie zawierał np.: jakiś kod inicjalizujący. Przedstawiony scenariusz nie jest zbyt częsty ale jeśli wystąpi, wykrycie błędu może być trudne, dlatego dobrze wiedzieć o tej różnicy.

Opisane zachowanie testowałem na trzech maszynach więc zakładam, że nie jest to coś lokalnego i przypadkowego.

3 comments:

Anonymous said...

Niezły syf. A co piszą w standardzie?

Anonymous said...

A nie jest to wina tego, że program był odpalany pod debuggerem?

Michał Komorowski said...

1. Dokumentacja mówi, że konstruktor statyczny wywoływany jest automatycznie zanim zostanie utworzona pierwsza instancja danej klasy albo zanim nastąpi pierwsze odwołanie do statycznej składowej danej klasy.

2. Program uruchamiałem zarówno pod kontrolę debuggera jak i bez debuggera.

Post a comment