01/12/2011

Wczytywanie podzespołów do domeny aplikacyjnej

Home

Platforma .NET, dzięki mechanizmowi refleksji, pozwala na dynamiczne wczytywanie do programu podzespołów (ang. assembly). Pozwala to w łatwy sposób pisać rozszerzane przy pomocy pluginów aplikacje i na wiele innych rzeczy. Ostatnio potrzebowałem wykorzystać ten mechanizm do własnych celów. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, postanowiłem ładować podzespoły do odzielnych domen aplikacyjnych. W ten sposób, jeśli po załadowaniu podzespołu i wykonaniu jego kodu pojawi się błąd, główna domena aplikacyjna pozostaje nienaruszona.

Użycie osobnej domeny aplikacyjnej przydaje się również kiedy chcemy wczytywać i usuwać załadowane assembly z pamięci. Problem polega na tym, że po załadowaniu podzespołu do domeny nie ma możliwości aby go z niej usunąć. Można jednak osiągnąć podobny rezultat ładując podzespoły do oddzielnych "roboczych" domen, a potem skorzystać z metody AppDomain.Unload, która usuwa z pamięci domenę i wszystkie wczytane do niej podzespoły. (To pewne uproszczenie. Jeśli assembly zostało załadowane do kilku domen to zostanie usunięte dopiero jeśli usuniemy wszystkie domeny ją używające.)

Jak to zrobić? W sieci można znaleźć kilka podejść, ja użyłem w uproszczeniu następującego sposobu:
public static class SeperateDomainAssemblyLoader
{
  [Serializable]
  private class InternalLoader
  {
    public void LoadAndProcess(string assemblyPath)
    {
      Console.WriteLine(AppDomain.CurrentDomain.FriendlyName);

      var assembly = Assembly.LoadFrom(assemblyPath);
      //...
    }
  }

  private static AppDomain _domain = AppDomain.CreateDomain("SeperateDomainAssemblyLoader");

  public static void LoadAndProcess(string assemblyPath)
  {
    InternalLoader internalLoader = (InternalLoader)(_domain.CreateInstanceFromAndUnwrap(Assembly.GetExecutingAssembly().Location, typeof(InternalLoader).FullName));
    internalLoader.LoadAndProcess(assemblyPath);
   }
}
i kod testujący:
...
Console.WriteLine(AppDomain.CurrentDomain.FriendlyName);
SeperateDomainAssemblyLoader.LoadAndProcess(somePath);
...
Niestety ku mojemu zdziwieniu program wypisał na ekran dwa razy tą samą nazwę domeny. Jak to możliwe, przecież jak wół stoi, że instancja klasy InternalLoader została stworzona w osobnej domenie. Uważni czytelnicy już pewnie widzą błąd. Ja też go znalazłem, ale chwilę zajęło mi uzmysłowienie sobie, co robię nie tak.

Zapomniałem o tym, że obiekty pomiędzy domenami aplikacyjnymi przekazywana są domyślnie przez wartość. Co z tego, że utworzyłem obiekt w osobnej domenie, skoro i tak pracowałem z jego kopią. Jeśli InternalLoader dziedziczyłby z MarshalByRefObject to pracowałabym nie z prawdziwym obiektem ale z proxy i wszystko byłoby dobrze. Poprawka jest więc bardzo prosta:
...
private class InternalLoader : MarshalByRefObject
{
  ...
}
...

Problem z półką

Home

Jakiś czas temu próbując wykonać operację merge w TFS napotkałem na bardzo irytujący problem pod tytułem:

TF203015 The Item '' has an incompatible pending change.

Nie robiłem nic bardzo skomplikowanego. Najpierw pobrałem do gałęzi A zmiany umieszczone na półce (ang. shelve). Następnie, przy pomocy polecenia merge, chciałem do nich dodać zmiany z changeset'a z gałęzi B i w tym momencie pojawił się powyższy komunikat. Sprawdziłem też odwrotną kolejność czyli najpierw merge z gałęzi B do A, a potem pobranie kodu z półki ale błąd również wystąpił. Innymi słowy, zamiast zgłosić konflikt i umożliwić jego rozwiązanie TFS wypiął się i rzucił błędem.

Nie chciałem wykonywać "ręcznego" łączenia plików ponieważ to błędogenne i niewygodne. Zacząłem szukać rozwiązania i znalazłem sposób na obejście problemu. Daleki od ideału, ale lepszy rydz niż nic. Postąpiłem w następujący sposób:
  • Zainstalowałem Team Foundation Server Power Tools
  • Najpierw wykonałem operację merge z gałęzi B do gałęzi A.
  • Uruchomiłem Visual Studio 2010 Command Prompt.
  • Przeszedłem do katalogu z gałęzią A.
  • Wpisałem komendę tfpt unshelve
  • Wybrałem swoja półkę.
  • Rozwiązałem konflikty.
Jak widać jeśli korzystamy z komendy tfpt to zamiast otrzymać błąd dostaniemy listę wykrytych konfliktów i możliwość ich rozwiązania. Można? Ano można.

16/11/2011

Hawkeye

Home

Hawkeye .NET Runtime Object Editor to program, który znalazłem w sieci dobre dwa lata temu. W tym czasie wielokrotnie mi się przysłużył, a jest przydatny w szczególności tym, którzy pracują z technologią Windows Forms. W skrócie, pozwala modyfikować UI działającej aplikacji. Jego użycie jest proste. Wskazujemy myszką interesujący nas fragment aplikacji, a Hawkeye oznacza wybraną kontrolkę przy pomocy czerwonej ramki i wyświetla listę właściwości i prywatnych pól klasy, których wartości możemy modyfikować. Jak by tego było mało, Hawkeye pozwala również dynamicznie wywoływać metody dla wybranych obiektów.

Zastanawiamy się jak nasza aplikacja będzie wyglądać z różowym tłem? Chcemy przesunąć na próbę kontrolkę o 2 piksele w prawo? A może chcemy nacisnąć przycisk, który jest nieaktywny? Te i inne rzeczy osiągamy zmieniając wartości odpowiednich właściwości, w tym przypadku odpowiednio: BackColor, Location, Enabled. W trzecim wypadku możemy też wywołać dynamicznie metodę PerformClick. Pozwala to w łatwy i przyjemny sposób zobaczyć, jak przy danych ustawieniach, będzie w runtime'ie będzie wyglądała nasza aplikacja, bez potrzeby jej rekompilacji.

Hawkeye pozwala również poruszać się w hierarchii kontrolek tworzących interfejs i sprawdzić kto jest rodzicem interesującej nas kontrolki. Podaje też pełną nazwę klasy dla aktualnie wybranego obiektu. Przydaje się to, kiedy pracujemy z dużą, skomplikowaną aplikacją i chcemy dowiedzieć się gdzie u licha znajduje się kod obsługujący aktualnie widoczną kontrolkę. Przykład z życia. Ostatnio kumpel potrzebował znaleźć kod odpowiedzialny za pewną część UI. W tym celu chciał wyświetlić designera dla interesującego go okna i na tej podstawie dojść do kontrolki. Niestety Visual Studio odmówiło posłuszeństwa i przy próbie wyświetlenia designera raportowało błąd. Hawkeye rozwiązał problem w kilka minut.

Uwaga! Na dzień dzisiejszy, na stronie programu znajdują się jego dwie wersje do pobrania. Jedna działa tylko z aplikacjami skompilowanymi na platformę .NET 4, a druga z aplikacjami skompilowanymi na starsze wersje platformy.

28/10/2011

Wiele usług w jednym procesie 2

Home

W poście tym wrócę jeszcze do tematu uruchamiania kilku usług w jednym procesie. Otóż, ciekawe jest to, że można konfigurować to zachowanie już po zainstalowaniu usługi. Służy do tego, i nie tylko tego, program wiersza poleceń o nazwie sc. Poniżej przedstawiam przykład jego użycia.

Zacznijmy od pobrania konfiguracji usługi ABC przy pomocy komendy sc query ABC. Przykładowy wynik pokazałem poniżej.
SERVICE_NAME: ABC
TYPE               : 20  WIN32_SHARE_PROCESS
STATE              : 1  STOPPED
  (NOT_STOPPABLE,NOT_PAUSABLE,IGNORES_SHUTDOWN)
WIN32_EXIT_CODE    : 1077       (0x435)
SERVICE_EXIT_CODE  : 0  (0x0)
CHECKPOINT         : 0x0
WAIT_HINT          : 0x0
Jak widać usługa ABC może współdzielić proces z jakąś inną usługą. Efekt działania bardzo ładnie widać w menadżerze zadań. Jeśli uruchomimy usługi: ABC oraz ABCDebug to menadżer zadań pokaże tylko jeden proces.



Aby to zmienić należy użyć komendy sc config ABC type= own. Teraz, po uruchomieniu obu usług, menadżer zadań pokaże dwa procesy.



Do stanu pierwotnego wracamy przy pomocy komendy sc config ABC type= share. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Spójrzmy na ten scenariusz.
  • Mamy dwie usługi współdzielące proces: ABC oraz ABCDebug..
  • Uruchamiamy obie i menadżer zadań pokazuje jeden nowy proces: WindowsService1.exe.
  • Zatrzymujemy usługę ABC.
  • Usługa ABCDebug nadal działa.
  • sc config ABC type= own
  • Uruchamiamy usługę ABC i teraz menadżer zadań pokazuje dwa procesy WindowsService1.exe.
  • Zatrzymujemy usługę ABC
  • sc config ABC type= share
  • Ponownie uruchamiamy usługę ABC i menadżer zadań znowu pokazuje jeden proces WindowsService1.exe.
Czyli w czasie kiedy zmienialiśmy konfigurację usługi ABC usługa ABCDebug cały czas działała i w niczym to nie przeszkadzało.

26/10/2011

Wiele usług w jednym procesie

Home

Istnieje kilka podejść do debugowania usług systemowych. Jeśli chcemy debugować już uruchomioną usługę to możemy skorzystać z opcji Attach to process.... Sprawa jest trudniejsza jeśli chcemy podłączyć się do usługi w momencie jej uruchamiania. W takim wypadku można w kodzie usługi wywołać metodę Debugger.Brake. Są też inne sposoby, na przykład sztuczne opóźnienie startu usługi, tak aby zdążyć się do niej podpiąć.

Ostatnio poznałem nowe, bardzo ciekawe podejście. Polega ono na stworzeniu dodatkowej, pomocniczej "pustej" usługi i zainstalowaniu jej w odpowiedni sposób razem z właściwą usługą. Strukturę przykładowego projektu widać na poniższym rysunku.



Projekt musi również zawierać dwa instalatory (klasa ServiceInstaller), po jednym dla każdej z usług.



W kodzie przekłada się to na coś takiego.
...
this.Installers.AddRange(new System.Configuration.Install.Installer[] {
  this.serviceProcessInstaller1,
  this.serviceInstaller1,
  this.serviceInstaller2});
...
Instalację przeprowadzamy standardowo przy pomocy narzędzia InstallUtil. Zadba ono o to aby zainstalować obie usługi za jednym razem. Następnie, przy debugowaniu najpierw uruchamiamy tą drugą, dodatkową usługę, podczepiamy się do niej przy pomocy opcji Attach to process..., stawiamy pułapkę w kodzie pierwszej usługi i dopiero ją uruchamiamy. To zadziała ponieważ obie usługi zostaną uruchomione w jednym procesie, a co więcej otrzymujemy to za darmo. Odpowiada za to metoda ServiceIntaller.Install, której fragment przytaczam poniżej.
int serviceType = 0x10;
...
if (numberOfServices > 1)
{
  serviceType = 0x20;
}
...
NativeMethods.CreateService(databaseHandle, this.ServiceName, this.DisplayName, 0xf01ff, serviceType, (int) this.StartType, 1, str3, null, IntPtr.Zero, dependencies, servicesStartName, password);
...
CreateService to natywna metoda WinAPI, która dodaje usługę do bazy danych menadżera usług. Istotny jest jej piąty parametr serviceType, może przyjąć kilka wartości ale nas interesują dwie:
  • SERVICE_WIN32_OWN_PROCESS = 0x00000010 oznacza, że każda usługa działa w swoim procesie
  • SERVICE_WIN32_SHARE_PROCESS = 0x00000020 oznacza, że usługi mogą dzielić jeden proces
Jeśli liczba usług jest większa niż 1 to ServiceIntaller.Install używa flagi SERVICE_WIN32_SHARE_PROCESS, a w przeciwnym wypadku SERVICE_WIN32_OWN_PROCESS.